Jak oszacować, ile m2 rzeczywiście potrzebuje moja firma?
Potrzebny metraż zależy przede wszystkim od przewidywanej liczby pracowników. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na każdego pracownika przypadać ma minimum 2 m2 wolnej powierzchni podłogi oraz 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia. Warto pomyśleć o małym zapasie na rozwój. Standardem w biurach są strefy kawowe (a często i kuchnie) oraz strefy relaksu dla pracowników. Warto przeanalizować potrzebę posiadania recepcji i strefy dla klientów, jeśli możemy spodziewać się ich odwiedzin. Część firm potrzebuje własnych sal konferencyjnych czy tzw. budek do rozmów, które zapewniają komfort rozmówcy, a hałas nie rozprasza pracowników będących w pobliżu. Wszystkie te czynniki mają znaczenie przy szacowaniu powierzchni biura.
Czy mam możliwość zmieniania wystroju powierzchni biurowej? Na przykład koloru ścian?
Zmiany aranżacyjne i kolorystyczne są zazwyczaj możliwe. Standardowo zasady wprowadzania takich zmian opisują regulaminy budynków lub zapisy umów najmu. Wystrój zależy od polityki firmy najemcy. Jest ustalany przez 2 strony: najemcę i wynajmującego.
Czy jest miejsce, aby zaparkować samochód?
Dostępność i koszt miejsc parkingowych w budynku i/lub jego okolicy to jeden z ważniejszych czynników determinujących atrakcyjność ofert najmu. Najemcy zwracają również uwagę na dostępność miejsc rowerowych.
Biurowcem, który oferuje 100 miejsc dla rowerów jest Regent Office w Krakowie: https://www.herbewo.krakow.pl/nasze-budynki/pradnicka-regent-office/
Czy w budynku mam dostęp do internetu?
Standardowo w budynku można spodziewać się obecności minimum jednego operatora. Niektórzy administratorzy oferują najemcom możliwość wyboru spośród kilku operatorów.
Czy jest w budynku miejsce, gdzie mogę umieścić logo firmy, aby Klienci mogli do mnie trafić?
Przeważnie można liczyć na miejsce na umieszczenie tablicy przy wejściu do budynku i w jego holu. Niektórzy administratorzy proponują także małe tabliczki przy przyciskach windowych.
Czy w budynku dostępne są punkty usługowe lub gastronomiczne, a jeśli nie, to czy dostępne są one w pobliżu?
O znaczeniu udogodnień i infrastruktury usługowej pisaliśmy już w punkcie pierwszym.
Najczęściej zadawane pytania przy wynajmie biura – część pierwsza